Rehlah Masyi Siswi – Antara Penghayatan dan Kesungguhan

Bangalore, 18 Ogos 2011  – Alhamdulillah syukur dan puji-pujian buat Allah yg Esa atas kekuatan yg dipinjamkanNya buat siswi di International Medical School, Bangalore untuk menyudahkan program rehlah Masyi pada hari Khamis  bersamaan 17 Ramadhan 1432 . Rehlah Masyi yang julung kali diadakan ini tidak dikecewakan dengan semangat yang ditunjukkan para siswi.

Perjalanan yang berjarak lebih kurang 7km berjaya disudahi dalam masa 2 jam. Para siswi mula bergerak dari Baptist Bangalore Hospital melalui Sanjaynagar dan Mathikere ke Gokula seusai bacaan doa dan taklimat ringkas.

Sepanjang perjalanan, setiap siswi ditugaskan untuk menghafal hadith ke 19 yang  diambil dari himpunan hadith 40. Jelas kelihatan kesungguhan para siswi dalam menghafal hadith ditengah-tengah hiruk pikuk dan kesesakan  jalan raya Bangalore.

Sedikit pengisian ringkas diberi berkenaan perang badar  sejurus selepas iftar oleh Nur Athirah Yunus, Farah Inani Abdul Razak dan Siti Nur Syamimi Mohamad Asaad. Semangat Badar disuburkan kembali dan nyata berhasil membawa para siswi menyelami kisah Badar sepertimana yang dilihat dari riak wajah dan soalan demi soalan yang ditujukan.

Badar menyaksikan penyempurnaan kalimah syahadah para pejuang Islam pada ketika itu,Sepertimana kata-kata Sa’ad ibnu Muadz dari golongan Ansar kepada Rasulullah bahawa mereka kaum Ansar  akan tetap membenarkan Rasulullah dan menyertai baginda dalam peperangan walaupun Islam baru sahaja mereka imani. Satu soalan yang mungkin  boleh membawa kita untuk mengkoreksi diri, kita pula bagaimana?

Setinggi-tinggi penghargaan diucapkan kepada siswi yang terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung. Semoga roh Badar yang hebat akan menerap masuk sebagai tiupan semangat jihad untuk mahasiswi terus berjuang sebagai pembawa panji dakwah islam. Doa turut dipohonkan agar program sebegini rupa akan dapat menjadi agenda tahunan yang ditunggu-tunggu mahasiswi di India.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s