Rehlah Masyi Siswa – Pemangkin Kekuatan

Bangalore, 18 Ogos 2011 – Program Rehlah Masyi atau Rehlah Badar telah berjaya dilaksanakan untuk Ramadhan 1432H kali ini. Program ini disusun untuk mengimbau kembali kenangan serta mengambil semangat perjuangan di medan Badar.
 
Para peserta berkumpul setelah selesai kuliah petang di Bangalore Baptist Hospital. Program bermula dengan taklimat ringkas sebelum berjalan beramai-ramai. Perjalanan berhenti seketika untuk menunaikan Solat Asar. Sejurus selepas itu, para peserta menghabiskan baki jarak perjalanan yang telah ditetapkan.
 
Program diakhiri dengan tazkirah mengenai ‘Ibrah Badar Kubra’ oleh Ahmad Farid Nazmi Abdul Halim selaku Ketua Biro Pembangunan Sumber Manusia ISMA India dan disusuli dengan majlis berbuka puasa.
 
Rehlah Masyi kali ini bukan sekadar untuk mendapatkan penat atau lelah setelah merentasi perjalanan yang jauh tetapi apa yang ingin ditekankan adalah untuk mendidik para peserta supaya terus memangkin kekuatan dalam usaha mendaulatkan Islam kembali.
 
Semoga ibrah daripada Ghazwah Badar Kubra tertanam di dalam hati para peserta, serta diaplikasikan dalam kehidupan kali ini.Semoga para peserta dapat menjadi tulang belakang kepada dakwah terhadap masyarakat Malaysia di India sebagaimana tentera Badar menjadi Qaedah Sulbah bagi kaum Muslimin. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s