Siri Pendakian Akhawwat – Makalidurga Hill

Bangalore, 26 Jun 2011– Seramai 24 orang akhawwat telah mengikuti aktiviti pendakian yang dianjurkan khusus untuk akhawwat ISMA India yang bertempat di Makalidurga Hill yang berada  60 km jauhnya dari Bandar Bangalore. Bertolak sekitar jam 10.00 malam dari Gokula, di mana kediaman akhawwat terletak di situ. Dengan kenderaan berupa van sebanyak 2 buah telah digunakan sebagai suatu alternatif untuk tiba di kawasan pendakian yang mengambil masa lebih kurang 2 jam perjalanan. Setibanya di situ, akhawwat semua telah diagihkan setiap seorang ‘sleeping bag’ dan juga diberikan sedikit taklimat ringkas oleh juru daki yang diupah khas untuk aktiviti ini.

Aktiviti pendakian bermula seawal jam 12 malam. Perjalanan pendakian mengambil masa selama lebih kurang 2 jam setengah. Sesekali kami berhenti rehat seketika mengambil rehat mengumpul kembali semangat dan kekuatan untuk meneruskan pendakian. Alhamdulillah, akhirnya kami tiba ke puncak sekitar jam 2.30 pagi. Terasa angin perbukitan menyapa kesejukannya sehingga ke tulang rusuk kami. Dengan berbekalkan ‘sleeping bag’, kami bermalam di atas puncak itu. Subuh paginya menggerakkan kami untuk bangun solat berjemaah bersama serta membaca mathurat bersama. Tidak dilupakan juga kami membina kekuatan rohani bersama dengan perkongsian tazkirah pagi oleh akhawwat ISMA India sendiri.

Tazkirah yang bersemangat dari beliau amat membuka mata antara kami. Dengan meletakkan perjuangan Islam sebagai matlamat yang amat besar dalam kehidupan dalam mencapai pengakhiran yang diredhai Allah telah membuatkan diri terasa terpanggil menyedari kepentingan dan kewajipan yang perlu direalisasikan oleh pemuda kini iaitu kita semua. Alhamdulillah, semoga sentiasa bermanfaat.

Berada di puncak Makalidurga Hill, terasa rugi andai tidak menghayati keindahan alam semulajadi ciptaan Allah ini. Ramai antaranya sudah bersedia dengan kamera masing-masing mengambil foto sebagai kenangan yang membuktikan di sinilah ukhuwwah kami diperkukuhkan. Alhamdulillah. Kemudian setelah semuanya selesai, sesi mengemas bermula dan akhawwat semua sudah bersedia untuk mendaki turun semula menuju ke kaki bukit. Lebih kurang jam 10.00 pagi , kami tiba di kaki bukit. Kelihatan wajah gembira dan kepuasan terpancar pada wajah-wajah insan yang berjaya merealisasikan pendakian ini.

Kami bersarapan dan seusai bersarapan, kami ke tasik berdekatan untuk aktiviti berakit pula. Solat Zohor didirikan secara berjemaah sebelum kami pulang semula ke kediaman kami di Gokula. Kepenatan terpancar di setiap wajah akhawwat namun sarat dengan pengalaman telah dikutip dari siri pendakian ini. Syukur Alhamdulillah, ucapan setinggi-tingginya kepada Yang Maha Berkuasa kerana melancarkan segala-galanya. Kepada Dia sahaja kita berserah. Semoga dengan pendakian ini, ukhuwwah yang terjalin dikukuhkan lagi dan semangat memperjuangkan Islam itu terus membara.